MELT DOWN ON THE SURFACE

2009-04-20 @ 09:49:16
men okej, nu sitter jag här och är så himla sjuk. till och med min mamma bad mig att stanna hemma. fan det har aldrig hänt förut. men jag sitter här i en djup bronkit och tycker lite synd om mig som måste cykla till pappa ikväll(även fast jag är sjuk) just för att mamma åker till göteborg imorgonbitti. men det blir väl glass och mys i soffan. lite senare kanske jag solar på balkongen med en cigg i handen. fast jag måste sluta upp helt, mina lungor börjar vika sig totalt. så ja, försök ett till att bli nyttigare(skall bara röka upp det paket jag har)..fast det är ju typ bara tre kvar. men jahaja. nu måste jag bara berätta vad bronkit är så att alla fattar.

"Bronkit är en inflammation som sitter djupt ner i luftrören, och som leder till att stora mängder slem bildas, och måste hostas upp. En vanlig orsak till bronkit är rökning (rökhosta). Akut bronkit (luftrörskatarr) är ett vanligt sjukdomstillstånd som behandlas ofta med antibiotika. Den ger hosta och hör vanligen ihop med en förkylning. Vid akut bronkit har luftrören och bronkerna plötsligt blivit inflammerade. Detta orsakas av virus och/eller bakterier, och i sällsynta fall av damm, luftföroreningar med mera. Kronisk bronkit (luftrörsinflammation) hör till gruppen kronisk obstruktiv lungsjukdomar. Kriterier för kronisk bronkit är produktiv hosta i minst tre månader under två år följande på varandra. Återkommande luftvägsinfektioner och ökad mängd slem i luftvägarna är typiskt. Vid kronisk bronkit kan också framför allt luftflödet i luftvägarna vara nedsatt. Rökning är starkt kopplad till kronisk bronkit, och rökare uppmanas sluta röka. Luftvägsinfektioner behandlas vanligen med antibiotika, och rekommenderas andningsgymnastik."

det gör också jävligt ont(jag vet att det låter sjukt äckligt..men det är inte så farligt på den fronten) och så blir man så irriterad på att man inte kan se film med familjen utan att man stör med sina jävla hostföreställningar. bronkiten medförsig också trötthet, slapphet och irriterade ögon samt att man blir jävligt varm. så hej då och tyck synd om mig. lite.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback